انواع رزین های صنعتی

انواع رزین های صنعتی

رزین (Resin) ، پلیمرهایی با زنجیرهای بلند مولکولی هستند که هم به شکل طبیعی وجود دارند و هم به صورت آزمایشگاهی سنتز می شوند و براساس ساختار مولکولی شان دسته بندی گردیده و استفاده های گسترده ای در صنایع مختلف دارند.
در مطلب زیر انواع رزین های صنعتی را مورد بررسی قرار داده و کاربرد آن ها را بیان می نماییم.

انواع رزین های صنعتی

انواع رزین های صنعتی شامل موارد زیر می باشد :

ردیف

 رزین های صنعتی

دسته بندی

کاربرد

1

رزین های اپوکسی

مایع – جامد – پودری

پوشش های صنعتی ، رنگ های محافظتی صنعتی ، کفپوش ها ، رنگ های بدون حلال

2

رزین پلی استر غیر اشباع

مایع – جامد – پودری

پوشش های صنعتی ، صنایع فایبرگلاس

3

رزین وینیل استر

مایع

رنگ های ضداسید خاص ، صنایع فایبر گلاس

4

رزین اکریلیک

مایع پایه آب – پایه حلالی

رنگ های ساختمانی و استخری ، رنگ های مقاوم حرارتی ، رنگ های صنعتی

5

رزین پلی اورتان

مایع

پوشش های صنعتی نرم و سخت

6

رزین فوران

مایع

پوشش های صنعتی ، کانال ها و مخازن

7

رزین فنولیک

مایع – جامد – پودری

صنایع کامپوزیت ، صنایع الکترونیک

8

رزین آلکیدی

کوتاه روغنی – متوسط روغنی – بلند روغنی

رنگ های صنعتی ، رنگ های ساختمانی

رزین ؛ ماده پایه در تولید محصولات شیمی ساختمان

چسبندگی بالا مهم ترین ویژگی انواع رزین های صنعتی می باشد. به همین سبب یکی از مواد پایه برای تولید محصولات قابل استفاده در ساختمان سازی نظیر تولید چسب بتن ، پوشش های صنعتی ، رنگ سازی ، چسب کاشی و سرامیک و … است. رزین های صنعتی قابل حل در آب نیستند و این یک مزیت بزرگ برای استفاده صنعتی از این مواد پلیمری به حساب می آید. الکل ، حلال این ترکیبات می باشد.

بررسی انواع رزین های صنعتی پرکاربرد

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی یکی از مهم ترین انواع رزین های صنعتی می باشد که در صنعت شیمی ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد. پوشش های صنعتی که بر پایه رزین اپوکسی تولید می شوند ؛ رنگ پذیر هستند ، مقاومت بالایی در برابر مواد قلیایی و اسیدی رقیق داشته و چسبندگی بالای آن ها به سطوح استیل ، فلزی یا بتنی از ویژگی های مثبت این گروه از رزین ها می باشد.

انواع رزین های صنعتی

برای بهبود خواص پوشش های صنعتی بر پایه رزین اپوکسی ، از سخت کننده های پلی آمینی استفاده می گردد. بدین ترتیب در برابر مواد شیمیایی ، سایش و ضربه های مکانیکی مقاومت بیشتری را از خود نشان خواهند داد.

انواع رزین های صنعتی

رزین پلی استر غیر اشباع

از دیگر انواع رزین های صنعتی پُرکاربرد ، رزین پلی استر می باشد. از این نوع رزین نیز به عنوان پوشش دهنده در صنایع مختلف استفاده می گردد. رزین های پلی استر نسبت به نوع اپوکسی به عنوان پوشش دهنده صنعتی ضعیف تر هستند و در مجاورت بتن (ماده قلیایی) ، واکنش صابونی می دهند.
همچنین در مجاورت با اکسیژن هوا سخت نمی گردند. برای رفع این مشکل باید پس از پیاده سازی رزین بر روی سطح ، پوشش به وسیله پارافین پوشانیده شود تا از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری گردد.

مهم ترین مزیت رزین های اپوکسی در صنعت شیمی ساختمان ، استحکام و مقاومت بالای آن ها در برابر اسیدهای اکسید کننده نظیر اسید کرومیک و … می باشد.

بیشتر بخوانید : کاربرد پلیمر در صنعت ساختمان

رزین وینیل استر | انواع رزین های صنعتی

رزین های وینیل استر خصوصیاتی همچون خانواده رزین های پلی استر غیر اشباع دارند ؛ با این تفاوت که چسبندگی آن ها به بتن و فولاد بیشتر است ، خاصیت الاستیسه بالایی دارند و مقاومت بهتری را در برابر انواع حلال های شیمیایی از خود نشان می دهند. این ویژگی های بهتر سبب می گردد تا قیمت بالاتری نسبت به نوع پلی استر داشته باشند. از رزین وینیل استر برای تولید شناورها ، مخازن ، لوله ها و … استفاده صنعتی می شود.

رزین اکریلیک

رزین اکریلیک از انواع رزین های صنعتی است که یک مایع شفاف است و در دو نوع پایه آب و پایه حلال تولید می گردد. این رزین ، یک ماده پایه مناسب برای ساخت رنگ های صنعتی نظیر رنگ های استفاده شده بر روی آسفالت و یا رنگ های استخر می باشد. در نوع پایه حلالی ، حلال تولوئن می باشد.

انواع رزین های صنعتی

رزین پلی اورتان

اگر برای کاربرد موردنظر پوششی با خاصیت الاستیسته بالا و نرم مدنظر باشد ، بهترین گزینه از میان انواع رزین های صنعتی ، رزین پلی اورتان است. در زمان اجرا و پیاده سازی این نوع رزین ها باید رطوبت هوا کنترل شود ، زیرا این ترکیب در مقابل رطوبت حساس است و به فوم تبدیل می گردد.

علاوه بر پوشش های نرم با خاصیت الاستیک زیاد ، می توان به کمک مواد افزودنی ، پوشش های بسیار سختی از این نوع رزین را تولید نمود که دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی هستند.

بیشتر بخوانید : کاربرد پلی اورتان در صنعت

رزین فوران | انواع رزین های صنعتی

پوشش های صنعتی که از رزین فوران ساخته می شوند ، مقاومت بالایی در برابر اغلب اسیدها ، قلیاها و حلال های شیمیایی دارند. به همین منظور در پوشش دهی انواع سامپ ها (مخازن آب) ، کانال ها و لوله ها ، انتخاب مناسبی می باشد. البته رزین فوران رنگ پذیر نیست و این از معایب استفاده از این رزین برای برخی کاربردها به شمار می رود.

توجه : از رزین فوران نمی توان بدون به کارگیری لایه واسطه بر روی سطوح بتن و یا فلزی استفاده نمود. زیرا کاتالیزورهای اسیدی که برای سخت کردن این ماده استفاده می شوند ، موجب خوردگی سطوح می شوند.

رزین فنولیک

رزین فنولیک ، از نوع رزین های ترموست یا گرما سخت می باشد که دارای مقاومت حرارتی بالایی است ، از این رو در ساخت کامپوزیت ها و قطعات الکترونیکی قابل استفاده است.

رزین آلکیدی | انواع رزین های صنعتی

رزین های آلکیدی جزء ارزان ترین انواع رزین های سنتزی هستند که در مقابل اشعه ماورابنفش خورشید ، باران های اسیدی و تنش های محیطی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و به آسانی روی سطح می چسبند. به همین منظور برای تولید رنگ های ساختمانی می توانند مناسب باشند.
این نوع رزین ها از اسیدهای چرب تولید شده و نوع و مقدار روغن بر روی خواص رزین همچون سرعت خشک شدن تأثیر بسزایی دارند.

یکتا پلیمر پارسا

تأمین مواد اولیه پلیمری مرغوب برای ساخت تجهیزات صنعتی ، ساختمانی ، واحدهای تولیدی و کارخانجات سراسر کشور ، مواد شیمیایی آزمایشگاهی ، انواع رزین و هاردنر برای مشاغل خانگی و ساخت وسایل تزئینی و هنری از بهترین برندهای داخلی و خارجی توسط مجموعه یکتا پلیمر پارسا با قیمت های مناسب عرضه می گردد.