پلیمرها و پتروشیمی

پلیمرها و پتروشیمی

پلیمرها یکی از مهم ترین محصولات پتروشیمی هستند که کاربرد گسترده ای در زندگی مدرن قرن حاضر دارند. پلیمرها ماده اولیه سازنده انواع پلاستیک ها، رزین ، رنگ، چسب، الیاف مصنوعی مورد استفاده در صنعت نساجی، تجهیزات پزشکی و روان کننده های مصنوعی می باشند. در واقع پتروشیمی را می توان سنگ بنای صنعت پلیمر دانست. جالب است بدانید هرگونه نوسان در بازار پتروشیمی، تاثیر مستقیمی بر قیمت گذاری و در دسترس بودن محصولات پلیمری دارد. در این مطلب اطلاعاتی را درباره ” پلیمرها و پتروشیمی “در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

پلیمرها و پتروشیمی

پلیمرها به مواد مشتق شده از نفت می گویند که تولید آن ها برای کاربردهای مختلف ضروری می باشد. به طور کلی می توان گفت که آینده صنعت پلیمر با پایداری صنعت پتروشیمی ارتباط تنگاتنگی دارد.

مصارف صنعتی پتروشیمی

پلاستیک ها و مواد بسته بندی از پلی اتیلن ترفتالات (PET) و پلی پروپیلن (PP) که از تولیدات صنعت پتروشیمی می باشند، ساخته می شوند.

پلی اتیلن ترفتالات

PET ماده اصلی سازنده بطری های پلاستیکی و درب بطری است که روزانه میلیون ها عدد از آن ها در جهان تولید و روانه بازار می گردد. این ماده همچنین پایه اصلی الیاف مصنوعی ” پلی استر ” است که برای صنعت نساجی یک گزینه مهم به حساب می آید.

محصولات پتروشیمی

پلی پروپیلن

PP، یک ماده پلیمری همه کاره است و یک بلوک ساختمانی برای پلاستیک ها و حلال ها به شمار می رود. این ماده به دلیل ساختار منحصر به فرد خود برای ساخت انواع لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت این ماده متاثر از قیمت نفت خام و گاز طبیعی، مواد اولیه اصلی مورد استفاده در صنعت پتروشیمی می باشد.

پلی اتیلن

استفاده گسترده از اتیلن موجب شده که آن را به “مهم ترین ماده پلیمری جهان” تبدیل کند. کارخانه های پتروشیمی با استفاده از نفت یا گاز طبیعی به عنوان خوراک، از فرآیند ” کراکینگ ” برای استخراج اتیلن استفاده می کنند. نفت یا گاز طبیعی با بخار حرارت داده می شود تا پیوندهای مولکولی از هم جدا شود و گاز اتیلن منتشر شده جدا شده و به کارخانه های فرآوری فرستاده می شود.

در نهایت اتیلن به چهار ترکیب مختلف تبدیل می شود که برای تولیدات محصولات خانگی، منسوجات و .. کاربرد دارد:

  • پلی اتیلن (پلاستیک):

از این ماده پلیمری برای ساخت محصولات بسته بندی مواد غذایی، بطری ها، کیسه های نایلونی خرید، نایلون های شیرینگ به عنوان روکش مواد غذایی ، نایلون های حباب دار برای بسته بندی وسایل در زمان اسباب کشی و سایر کالاهای مبتنی بر پلاستیک استفاده می شود.

  • اتیلن اکسید / اتیلن گلیکول

از این ماده پلیمری برای موتور و بال هواپیما ، تولید منسوجات مصنوعی و همچنین ضد یخ استفاده می شود.

  • اتیلن دی کلراید

این به نوبه خود تبدیل به یک محصول وینیل می شود که در لوله های پی وی سی، سایدینگ، وسایل پزشکی و لباس قابل استفاده است.

  • استایرن

از ترکیب اتیلن و بنزن، اتیل بنزن تولید می شود و با هیدروژن گیری از اتیل بنزن، مونومر استایرن بدست می آید. استایرن به کمک اکسیژن، عامل اکسیداسیون یا نور به عنوان کاتالیزور طی فرآیند پلیمریزاسیون رادیکال آزاد پلیمریزه شده و پلی استایرن تولید می شود. این ماده در لاستیک ها، ساختمان سازی و همچنین عایق فوم کاربرد دارد.

محصولات آروماتیک

پالایشگاه های پتروشیمی همچنین تولید کننده محصولاتی مانند آروماتیک ها نظیر بنزن، تولوئن و زایلن با بویی متمایز هستند که در صنایع رنگسازی کاربرد فراوان دارند.

زایلن

اثرات زیست محیطی – پلیمرها و پتروشیمی

اثرات زیست محیطی محصولات پتروشیمی نگران کننده است. بسیاری از این مواد زیست تخریب ناپذیر هستند و صدها سال طول می کشد تا تجزیه شوند، در نتیجه منجر به افزایش آلودگی و ضایعات خواهند شد. علاوه بر این، پالایش و احتراق مواد پتروشیمی اغلب منجر به انتشار مواد شیمیایی خطرناک در محیط می شود، مانند ترکیبات آلی فرار و فلزات سمی. همچنین مسئول بخش بزرگی از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است.

با وجود این نگرانی ها، محصولات پتروشیمی همچنان برای تولید بسیاری از اقلام ضروری هستند و احتمالاً استفاده از آن ها در آینده افزایش خواهد یافت. بنابراین، اطمینان از اینکه صنعت پتروشیمی به شیوه ای دوستدار محیط زیست عمل می کند، مهم است. این موضوع شامل استفاده از روش های نوین برای کاهش انتشار آلودگی، استفاده از فرآیندهای تصفیه کارآمدتر و افزایش استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر است. با افزایش تقاضا برای مواد بسته بندی پایدار، انتظار می رود صنعت پتروشیمی با فشار فزاینده ای برای توسعه جایگزین های سازگار با محیط زیست مواجه شود.

گرانول پلیمری

یکتا پلیمر پارسا | فروش انواع مواد شیمیایی و پلیمری – پلیمرها و پتروشیمی

مشاوره و فروش انواع مواد شیمیایی و مواد پلیمری صنعتی، آزمایشگاهی، انواع حلال های شیمیایی ،، انواع رزین های صنعتی نظیر اپوکسی  1001 ،، هاردنر و غیره از معتبرترین برندهای خارجی و داخلی صورت می پذیرد. محصولات به صورت عمده و جزئی به سراسر کشور ارسال می گردند.

شما مشتریان گرامی می توانید کلیه محصولات را با قیمت های مناسب تهیه نمایید.