کاربرد پلیمرها در کشاورزی

کاربرد پلیمرها در کشاورزی

مواد پلیمری به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود مانند انعطاف پذیری، دوام و وزن کم در صنایع مختلف کاربرد دارند. در صنعت کشاورزی نیز همچون سایر صنایع، پلیمرها به بخش جدایی ناپذیری از شیوه های کشاورزی مدرن تبدیل شده اند. آن‌ها در اشکال مختلف مانند فیلم، الیاف و پوشش مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب ” کاربرد پلیمرها در کشاورزی “ را مورد بررسی قرار می دهیم و شما عزیزان را با انواع مواد پلیمری پرمصرف در این حوزه آشنا می نماییم.

کاربرد پلیمرها در کشاورزی 

متداول ترین مواد پلیمری مورد استفاده در کشاورزی، پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن (PP) و پلی وینیل کلراید (PVC) می باشند.

1- پلی اتیلن (PE) 

PE یک پلیمر ترموپلاستیک است که معمولاً در ساخت فیلم‌های کشاورزی استفاده می شود. فیلم‌های کشاورزی برای پوشش محصولات، محافظت از آن ها در برابر شرایط آب و هوایی سخت و بهبود عملکرد محصول مورد استفاده قرار می گیرد.
از فیلم های پلی اتیلن در ساخت کیسه های سیلو نیز استفاده می شود که برای نگهداری خوراک دام کاربرد دارد.

فیلم های پلی اتیلن در کشاورزی

2- پلی پروپیلن (PP)

PP یک پلیمر ترموپلاستیک است که اغلب در ساخت الیاف کشاورزی استفاده می شود. الیاف کشاورزی برای ساخت پوشش های زراعی، موانع علف های هرز و تشک های کنترل فرسایش کاربرد دارند.

الیاف PP همچنین برای ساخت ریسمان جهت حمایت از محصولاتی مانند گوجه فرنگی و خیار مورد استفاده قرار می گیرد.

الیاف کشاورزی از پلی پروپیلن

3- پلی وینیل کلراید (PVC) 

PVC یا پلی وینیل کلراید یک پلیمر ترموپلاستیک است که معمولاً در ساخت پوشش های کشاورزی استفاده می شود. پوشش های کشاورزی برای محافظت از محصولات در برابر آفات، بیماری ها و شرایط آب و هوایی سخت کاربرد دارند. از این پوشش ها همچنین برای کانال های آبیاری و مخازن نیز استفاده می گردد.

کاربرد پلیمرها در آبیاری کشاورزی

از مواد پلیمری در آبیاری برای بهبود بهره وری آب و کاهش هدر رفت آب استفاده می شود. متداول ترین محصولات پلیمری نظیر پلی اتیلن، PVC و PU مورد استفاده در آبیاری عبارتند از:

  • فیلم ها برای خط کشی کانال های آبیاری و مخازن
  •  پوشش مخازن و لوله ها
  • لوله های انتقال آب جهت توزیع یکنواخت آب در سطح زمین

کاربرد پلیمرها در کشاورزی

کاربرد پلیمرها در بسته بندی محصولات کشاورزی

از مواد پلیمری نظیر پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی اتیلن ترفتالات و پلی استایرن در بسته بندی و محافظت از محصولات کشاورزی در حین حمل و نقل و نگهداری استفاده می شود. این محصولات شامل موارد ذیل می باشند:

  • کیسه ها جهت حمل و نقل خوراک دام، میوه و سبزیجات
  • ظروف نگهداری محصولات کشاورزی برای نمایش بهتر این محصولات در بازار

بسته بندی محصولات کشاورزی با مواد پلیمری

استفاده از مواد پلیمری در کشاورزی نوین

استفاده از پلیمرها در کشاورزی با علم و فناوری نوین رواج یافته است. این امر راه حل هایی را برای مشکلات کشاورزی امروزی نظیر هدر رفت آب، تهدید محیط زیست و منایع طبیعی ارائه کرده است.

سوپرجاذب ها

هیدروژل های پلیمری سوپرجاذب دسته ای از مواد پلیمری هستند که توانایی جذب و نگهداری مقدار زیادی آب یا محلول های آبی را در خود دارند. آن ها از شبکه های پلیمری سه بعدی تشکیل شده اند که در آب حل نمی شوند، اما به طور قابل توجهی در محیط آبی متورم می گردند.

هیدروژل های کشاورزی به عنوان گرانول های نگهدارنده آب شناخته می شوند، زیرا در تماس با آب تا چندین برابر اندازه اصلی خود متورم می شوند. استفاده از هیدروژل پلیمرهای فوق جاذب (SAP) یک راه حل مناسب برای حفظ رطوبت خاک و صرفه جویی در مصرف آب در محیط های رشد (خاک یا بسترهای بدون خاک) می باشد.

از مهم ترین ویژگی های هیدروژل ها در کشاورزی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • خواص آبدوستی
  • غیر سمی
  • زیست تخریب پذیر
  • زیست سازگار
  • در دسترس بودن مواد خام اولیه

کاربرد پلیمرها در کشاورزی با هیدروژل های پلیمری سوپرجاذب

مزایای استفاده از سوپرجاذب ها

1- صرفه جویی در مصرف آب (50 تا 70 درصد)
2- استفاده بهینه از آفت کش ها، کودها و سموم شیمیایی
3- جلوگیری از اعمال تنش های ناشی از نوسانات رطوبتی در خاک
4- امکان کشت در مناطق خشک (بیابانی) و سطوح شیب دار
5- هوادهی بهتر خاک
6- افزایش بازده محصول

سخن پایانی – کاربرد پلیمرها در کشاورزی

توسعه فناوری برای بهبود کیفیت خاک و مدیریت کشاورزی (استفاده پایدار از زمین، آب و منابع گیاهی) هنوز در دست توسعه است. منابع کشاورزی هوشمند نظیر سوپرجاذب ها، آفت کش های کنترل شده و … با استفاده از فناوری پلیمرها در حال گسترش می باشد.

مواد پلیمری به بخشی جدایی ناپذیر از شیوه های کشاورزی مدرن تبدیل شده اند. آن ها در اشکال مختلف مانند فیلم، الیاف و پوشش استفاده می شوند و به یکی از اجزای ضروری در حفاظت از محصولات، آبیاری و بسته بندی تبدیل شده اند. با پیشرفت سریع تکنولوژی، مواد پلیمری همچنان نقش حیاتی در صنعت کشاورزی ایفا خواهند کرد.

یکتا پلیمر پارسا | فروش انواع مواد شیمیایی و پلیمری

مشاوره و فروش انواع مواد شیمیایی و پلیمری صنعتی نظیر مونومر استایرن ،، پلی اورتان ،، پلی متیل متاکریلات ، آزمایشگاهی ، آرایشی – بهداشتی ، انواع حلال های شیمیایی ، رزین های پلیمری و انواع رزین های صنعتی ، هاردنر و غیره از معتبرترین برندهای خارجی و داخلی صورت می پذیرد.

شما مشتریان گرامی می توانید کلیه محصولات را با قیمت های مناسب تهیه نمایید.